LOVE FOR HELSINGØR
SKI- OG ORIENTERINGSKLUB
§ 1: Navn og Hjemsted:
§ 1 Klubbens navn er HSOK (Helsingør Ski- og Orienteringsklub).
Klubbens hjemsted er Helsingør.
§ 2: Formål:
Klubbens formål er:
at virke til fremme for og udvikling af orienteringsløb, skiløb,
og løb i Helsingør og omegn.
§ 3: Tilknytning:
Klubben er tilsluttet følgende forbund under Danmarks Idræts
Forbund: Dansk Orienteringsforbund, Dansk Skiforbund og Dansk Atletik
Forbund. Desuden tilsluttet organisationen DGI.
§ 4: Afdelinger:
HSOK´s medlemmer kan efter eget ønske registreres i klubbens
afdelinger for orienteringsløb, skiløb og løb.
Afdelingernes aktiviteter og arrangementer er åbne for alle medlemmer
af HSOK og er i alle henseender underkastet klubbens love og regler.
Deltagelse i specialforbundenes licenskrævende arrangementer og
stævner forudsætter registrering i den pågældende
klubafdeling.
§ 5: Bestyrelse:
Klubbens bestyrelse vælges enkeltvis af generalforsamlingen og
består af:
1) Formand
2) Kasserer
3) 5-7 medlemmer, som hver har et funktionsområde.
Formand og kasserer vælges for to år ad gangen. Formanden
vælges på lige år, kassereren vælges på
ulige år.
Valgene afgøres ved simpelt stemmeflertal. Såfremt et
medlem ønsker det, skal afstemningen være skriftlig. Ved
stemmelighed gør dirigentens stemme udslaget.
Ved forfald af bestyrelsesmedlemmer udpeger bestyrelsen nye ledere til
disse poster.
Bestyrelsen fastlægger selv sin forretningsorden, og er berettiget
til at delegere ansvaret for den daglige ledelse til et forretningsudvalg
på mindst 3 medlemmer. Bestyrelsen er berettiget til at nedsætte
udvalg til varetagelse af klubbens daglige drift.
Bestyrelsen organiserer fordelingen af klubarbejdet efter valget.
Til supplement af klubbens love udarbejder bestyrelsen et sæt
ordensregler.
§ 6.: Lønnet medhjælp:
Bestyrelsen er bemyndiget til at antage lønnet medhjælp
til varetagelse af opgaver, der ikke kan løses tilfredsstillende
ad frivillig vej.
Bestyrelsen afgør selv hvilke opgaver, der ønskes løst
på denne måde.
§ 7: Regnskab og Revision:
Regnskab og Revision:
Bestyrelsen er ansvarlig for klubbens økonomi.
Klubbens kasserer fører klubbens regnskab, der fremlægges
på generalforsamlingen.
Foreningens kassebeholdning administreres af den til enhver tid værende
kasserer. Over for banken kan den til enhver tid værende kasserer
og/eller foreningens formand - hver for sig - disponere over foreningens
midler.
Regnskabsåret er 1. januar - 31. december.
Til revision af regnskabet vælger generalforsamlingen af medlemmerne
uden for bestyrelsen to revisorer og en revisor-suppleant. Valgene finder
sted som ved bestyrelsesvalg.
Revision af regnskabet skal foretages af revisorerne hvert år
inden generalforsamlingen.
Desuden skal der af revisorerne uanmeldt udføres kasseeftersyn
mindst en gang om året. Ekstrakt / udskrift af det reviderede
driftsregnskab og status fremlægges skriftligt i klubgården
for medlemmerne inden generalforsamlingen.
§ 8: Ordinær generalforsamling:
Ordinær generalforsamling:
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Den ordinære
generalforsamling afholdes hvert år i februar-marts måned.
Den skal varsles skriftligt mindst en måned forud.
Generalforsamlingen skal mindst have følgende dagsorden:
1) Valg af dirigent.
2) Formandens beretning.
3) Beretning fra relevante funktionsområder.
4) Kassererens beretning.
5) Behandling af indkomne forslag.
6) Fremlæggelse af aktivitetsplaner.
7) Fastlæggelse af kontingent.
8) Valg af bestyrelse, revisorer og revisorsuppleant.
9) Eventuelt.
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal
skriftligt i formuleret stand være bestyrelsen i hænde senest
3 uger før generalforsamlingens afholdelse, der henvises desuden
til § 13 og § 14.
Alle medlemmer har adgang til generalforsamlingen. Medlemmer, der er
i restance med kontingent, har ingen stemmeret.
Valgbar til bestyrelsen og revisioner kun medlemmer, der er fyldt 18
år.
§ 9: Ekstraordinær generalforsamling:
Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes enten efter bestyrelsens
beslutning, eller når mindst en tiendedel af klubbens medlemmer
henvender sig skriftlig til bestyrelsen med et skriftligt formuleret
forslag til dagsorden.
Indvarsling skal ske skriftligt mindst en måned forud.
§ 10: Passive medlemmer:
Klubben kan som støttemedlemmer optage passive medlemmer. Disse
medlemmer kan ikke deltage i klubbens idrætslige arrangementer.
Passive medlemmer har ingen stemmeret på generalforsamlingen.
§ 11: Kontingent:
Kontingent til klubben fastsættes hvert år på den
ordinære generalforsamling. Evt. ændring vil få virkning
fra næste kontingentbetaling.
Kontingentet inddeles i følgende grupper:
1) Ungdom til og med det fyldte 25. år.
2) Seniorer mellem 26 og 64 år.
3) Familiemedlemmer på samme bopæl.
4) Pensionister fra det fyldte 65 år og derover.
5) Passive medlemmer.
Bestyrelsen vælger hvilket registrerings- og bogføringssystem,
der skal benyttes til registrering af klubbens medlemmer og bogføring
af klubbens regnskab. Kontingenterne opkræves efter de muligheder,
systemet tibyder.
§ 12: Ind- og udmeldelse:
Ind og udmeldelse af klubben skal ske skriftligt.
Udmeldelse kan ske med virkning fra den første i måneden
efter, at medlemmet skriftligt har anmodet om udmeldelse. Udmeldelsen
er kun gyldig, såfremt der er betalt kontingent til udmeldelsesdatoen,
og løbskontoen er udlignet.
Medlemmet har ved skriftlig udmeldelse krav på en skriftlig bekræftelse.
Såfremt et medlem er i kontingentrestance, og/eller skylder for
løb m.v., kan bestyrelsen enten udelukke vedkommende fra deltagelse
i alle aktiviteter, eller udmelde medlemmet.
Såfremt et medlem på grund af overstående er udmeldt
og atter ønsker medlemskab, skal eventuelt skyldigt beløb
betales ved nyindmeldelse.
Et medlem, der bevidst modarbejder eller skader klubbens omdømme
eller arbejde, kan af bestyrelsen idømmes karantæne. Afgørelsen
kan med opsættende virkning indankes til generalforsamlingen.
§ 13: Lovgivning:
Ændringer i lovene kan finde sted ved almindeligt stemmeflertal
på den ordinære eller ekstraordinære generalforsamling,
(jfr. dog § 14).
Forslag til ændring af lovene skal skriftligt i formuleret stand
være bestyrelsen i hænde senest 6 uger før ordinær
eller ekstraordinær generalforsamling for at kunne behandles på
disse.
Bestyrelsen er forpligtiget til skriftligt at forelægge indkomne
lovforslag for medlemmerne senest 14 dage før generalforsamlingen.
§ 14: Opløsning af klubben:
Opløsning af klubben kan finde sted, når mindst 2/3 af
klubbens medlemmer stemmer for det på en ordinær generalforsamling.
Såfremt det fornødne antal medlemmer ikke er til stede,
og et flertal af de fremmødte ønsker klubben opløst,
skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling,
hvorpå opløsning kan finde sted ved almindelig stemmeflertal.
Forslag til opløsning af klubben skal skriftligt i formuleret
stand være bestyrelsen i hænde senest den 1.januar, for
at kunne behandles på generalforsamlingen.
Bestyrelsen er forpligtiget til skriftligt, at forelægge indkomne
forslag herom for medlemmerne senest 14 dage før general-forsamlingen.
Ved opløsning af klubben anvendes dens midler efter generalforsamlingens
beslutning til fremme af klubbens formål, (jfr. § 2).
§ 14 kan kun ændres efter de afstemningsregler, der her er
givet vedrørende klubbens opløsning.
*****************************************************
Således vedtaget på HSOK´s generalforsamling i februar
1995, samt diverse ændringer i 2005, 2007, 2008, 2009, 2013 og
2017.
|